14 tahun Kilang basikal elektrik profesional

logo-3

Berita

Adakah ebike masa depan penyewaan basikal awam Dockless?

Adakah ebike masa depan penyewaan basikal awam Dockless?

Walaupun sudah berada di Amerika dan Eropah kurang dari satu tahun, bahagian basikal tanpa dok merebak dengan cepat ke seluruh dunia.

Apa yang dimulakan di Seattle sebagai eksperimen yang dipinjam dari China telah merebak ke bandar-bandar dari Los Angeles ke Washington, DC Dan sementara pegawai awam cuba menyelesaikan beberapa masalah logistik yang baru ditemukan - basikal menjadi kekacauan dan sampah di Dallas, untuk satu - operator mengecas dengan trend seterusnya dalam revolusi tanpa dok: basikal elektrik.


Jump, syarikat permulaan yang berpusat di Brooklyn, menjadi syarikat tanpa dok pertama yang melancarkan e-basikal ketika dilancarkan di DC pada bulan September. Bulan lalu ia juga memenangi kontrak pertama untuk mula mengendalikan e-basikal di San Francisco. LimeBike melancarkan e-basikal tanpa dok sendiri di Pameran Elektronik Pengguna tahun ini di Las Vegas. Syarikat lain, seperti Spin dan Motivate, mengumumkan juruterbang e-basikal pada masa yang sama. Malah Uber juga mengambil tindakan, mengumumkan bahawa ia akan membolehkan pengguna mencari basikal Jump menggunakan aplikasi share share.

Pelbagai teknologi baru menjadikan rangkaian e-basikal baru ini dapat dilakukan. Perkembangan dalam elektronik pengguna, seperti komputer riba, telah mendorong bateri Lithium-ion yang lebih baik yang lebih ringan dan tahan lama. Kemajuan dalam isyarat GPS dan sel menjadikannya lebih mudah untuk mengesan basikal di sekitar kawasan metro. Oleh kerana permintaan yang semakin meningkat di Eropah dan Asia, komponen seperti sensor tork dan motor menjadi lebih berpatutan dan berkualiti.

"Komponen tepat yang ada di basikal kami sekarang, komponen tersebut tidak tersedia bahkan satu setengah atau dua tahun yang lalu," kata Ryan Rzepecki, CEO Jump. "Basikal kami mempunyai jarak 40 mil di atasnya, yang menjadikan apa yang kami lakukan sangat dapat dilaksanakan."

Kebanyakan sistem perkongsian basikal tanpa dok mempunyai persediaan yang serupa. Penunggang memuat turun aplikasi telefon, yang membolehkan mereka mencari basikal yang ada di kawasan mereka. Kemudian mereka memilih basikal, memasukkan nombor IDnya atau menggesek kod QR, dan melepas, mengunci semula di mana sahaja yang paling sesuai untuk mereka. Menambah e-basikal menjadikan prosesnya sedikit lebih mahal daripada biasa: Untuk armada elektriknya, LimeBike mengenakan bayaran $ 1 untuk perjalanan dan kemudian satu dolar lagi untuk setiap 10 minit penggunaan, yang berjumlah $ 4 untuk perjalanan setengah jam. Basikal berkuasa pedal konvensionalnya, sebagai perbandingan, hanya mengenakan $ 1 untuk setiap 30 minit perjalanan. Jump dikenakan $ 2 untuk setengah jam pertama dan 7 sen untuk setiap minit tambahan.

Terdapat beberapa cabaran untuk model ini, tentu saja, termasuk bagaimana memastikan basikal tersedia di mana orang memerlukannya. Jump bergantung pada pasukan darat untuk mengimbangkan sistemnya. "Komponen besar operasi adalah orang-orang dalam van mengumpulkan basikal, menyervis basikal, dan menggerakkan basikal sesuai keperluan," kata Rzepecki. Isyarat GPS dan sel membolehkan pasukan menandakan basikal yang belum bergerak dan mengembalikannya ke kawasan yang lebih popular.

Prev:
Next: